Na ruim een jaar van intensieve voorbereidingen – systemen omzetten, formulieren vernieuwen, trainingen volgen en veel met en van elkaar leren- is Moviera op 5 juni officieel overgestapt op de Oranje Huis-aanpak. De hele organisatie werkt nu volgens de methodiek en bijbehorend cliëntregistratiesysteem MOVO 3.0, beter bekend als Myneva.
Meer inzicht en maatwerk
“De Oranje Huis-aanpak helpt ons om nog bewuster te werken vanuit de visie op gefaseerde ketenzorg. Het maakt duidelijk inzichtelijk waar de cliënt in het eigen proces staat en wat als eerst moet gebeuren, waardoor we doelgerichter werken”, licht projectleider Hilde de basis van de methodiek toe. “We focussen ons eerst samen met de betrokkenen op het herstellen van acute veiligheid. Elke cliënt (en eventuele partner) krijgt hierin een veiligheidsactieplan op maat. Voor de volwassen cliënten van Moviera wordt in dit veiligheidsactieplan steeds een Top 3 aan werkdoelen afgesproken, waar op dat moment de focus op ligt. Hulpverleners en cliënten prioriteren daarin samen de belangrijkste acties, zodat voor de cliënt duidelijk is wat de stappen zijn om te bouwen aan een zo veilig mogelijke toekomst. Pas wanneer de acute veiligheid hersteld is, is er voor de cliënt de rust en ruimte om aan de slag te gaan met de dieperliggende laag en te werken aan stabiele veiligheid.”
Focus op eigen expertise
Dankzij het nieuwe veiligheidsactieplan wordt ook duidelijker van welke (multi) problematiek er sprake is, vertelt Hilde. “Samen met de ketenpartners die bij het traject betrokken zijn, toetsen we of we elk hetzelfde vertrekpunt hebben en wat dat betekent voor ieders rol in het herstelproces. Op die manier kan elke betrokken partij zich focussen op waar de eigen, specialistische expertise ligt.”
Myneva – MOVO 3.0
De nieuwe versie van het cliëntregistratiesysteem Myneva (MOVO 3.0) is direct ondersteunend aan het proces achter de Oranje Huis-aanpak. De dashboards geven hulpverleners beter inzicht in het proces van de hulpverlening en zijn ingericht met het oog op zowel de Oranje Huis-aanpak als het afwegingskader Vader-Kindcontact.
Viermoment
Op 5 juni werden de medewerkers via intranet opgeroepen om samen met hun collega’s even samen te komen voor een kop koffie en een feestelijk stuk taart die op elke locatie klaarstond.
Reis vol avonturen
Bestuurder Eva Scholte bedankte alle betrokkenen voor hun inzet, flexibiliteit en enthousiasme. Zij omschreef de overgang naar een nieuwe methodiek als ‘een reis vol onverwachte avonturen en mogelijke tegenvallers, waarvan je op voorhand niet precies weet hoe deze uit gaat pakken en waarbij elke reiziger anders te werk gaat’. En, zo zei ze, ‘het luidt een volgende fase van nog beter afgestemde ondersteuning voor onze cliënten in, waarbij de cliënt nog nadrukkelijker het stuur in handen heeft en de betrokken hulpverleners zoveel mogelijk als bijrijder ondersteunen’. Een lastige taak, zo zegt ze, maar wel de juiste stap voorwaarts.