Home Privacyverklaring
Binnen Moviera verwerken we persoonsgegevens van cliënten, medewerkers, vrijwilligers, sollicitanten, (keten)partners, externe relaties en bezoekers van onze website. Met verwerken bedoelen we bijvoorbeeld dat gegevens worden verzameld, opgeslagen, gewijzigd, ingezien of gedeeld met andere partijen.
Deze privacyverklaring ziet op de verwerking van persoonsgegevens van cliënten, sollicitanten en bezoekers van onze website.
Cliënten
We bieden een uitgebreid hulpaanbod bij huiselijk geweld en mensenhandel. Daarvoor maken we van iedere cliënt een dossier aan. Dit doen we om de juiste hulp te kunnen bieden en verleende hulp te kunnen vastleggen en declareren. Het dossier bevat identificerende gegevens (voornaam, achternaam, geboortedatum, Burgerservicenummer), contactgegevens (adres, telefoonnummer, e-mailadres), financiële gegevens en rapportages van hulpverlening en kan ook gezondheidsgegevens en strafrechtelijke gegevens bevatten.
Het dossier van een cliënt kan ook gegevens bevatten van anderen dan onze cliënt, bijv. een (ex-) partner of familielid van onze cliënt. We nemen gegevens van andere personen dan onze cliënt alleen op in het dossier als deze gegevens relevant zijn voor de hulpverlening aan de cliënt.
In beginsel delen we gegevens over een cliënt niet met andere organisaties zonder dat de cliënt ons daarvoor toestemming heeft gegeven. Soms hebben we echter geen toestemming nodig om gegevens van een cliënt te delen, bijvoorbeeld met een gemeente om de kosten voor onze werkzaamheden vergoed te krijgen.
Ook zijn we wettelijk verplicht de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling te hanteren. Bij een vermoeden van kindermishandeling bespreken we dit met betrokkenen en in het uiterste geval doen we een melding bij Veilig Thuis. Daarbij delen we persoonsgegevens van een cliënt met Veilig Thuis.
We bewaren het dossier van een cliënt na het einde van de hulpverlening 15 jaar.
Cameratoezicht
We beveiligen onze locaties met cameratoezicht. Dit doen we voor de veiligheid en gezondheid van onze cliënten en medewerkers, om de toegang tot onze locaties te beheersen en mogelijke incidenten vast te leggen.
In het geval van een incident kunnen we camerabeelden delen met de politie in het kader van de opsporing van een strafbaar feit.
We bewaren camerabeelden maximaal vier weken of zoveel langer als nodig om nader onderzoek te doen bij incidenten.
Sollicitanten
Van personen die bij ons willen komen werken bewaren we gegevens. De gegevens die we bewaren zijn de naam, adresgegevens, contactgegevens, de motivatie en het CV. We doen dit om te kunnen beoordelen of een sollicitant past bij een vacature die we hebben of dat we een passende functie voor de sollicitant hebben.
Persoonsgegevens van sollicitanten delen we niet met andere organisaties.
We bewaren gegevens van sollicitanten tot vier weken na het einde van de sollicitatieprocedure. Als een sollicitant daar toestemming voor geeft, houden we zijn gegevens in portefeuille en wordt deze termijn verlengd tot 6 maanden.
Brief, contactformulier of e-mail
Als je contact met ons opneemt, bijvoorbeeld via een brief, e-mail, het contactformulier op onze website of telefonisch, dan bewaren we je contactgegevens. We doen dit om te kunnen reageren op jouw vraag of opmerking. We bewaren je contactgegevens totdat jouw vraag of opmerking is afgehandeld.
Bezoekers van onze website
Onze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren als je door de website navigeert. Sommige cookies zijn essentieel voor de werking van de basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe jij deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om je af te melden voor deze cookies.
We verzamelen geen herleidbare gegevens van je als je onze website bezoekt. De gegevens die wij verzamelen, zijn ten behoeve van de optimale werking. Deze gegevens zijn niet naar een specifieke persoon of IP-adres te herleiden.
Beveiliging
We vinden het belangrijk dat cliënten, sollicitanten en bezoekers van onze website er op kunnen vertrouwen dat we zorgvuldig en veilig met hun persoonsgegevens omgaan. We hebben daarom maatregelen getroffen om er voor te zorgen dat de gegevens beschikbaar zijn op het moment dat we ze nodig hebben, dat de gegevens niet onbedoeld kunnen worden gewijzigd of vernietigd en dat de toegang tot de gegevens is beperkt tot personen die deze nodig hebben voor de uitoefening van hun werkzaamheden.
Delen van gegevens
We delen persoonsgegevens in beginsel niet met andere organisaties zonder toestemming van de betrokkene. Soms hebben we echter een wettelijke verplichting of een gerechtvaardigd belang om gegevens met een andere organisatie te delen. Bijvoorbeeld, zoals eerder ook is aangegeven, met een gemeente om de kosten voor onze werkzaamheden vergoed te krijgen.
In ieder geval delen we geen persoonsgegevens voor commerciële doeleinden.
Ook geven we geen gegevens door aan organisaties buiten de Europese Economische Ruimte (EER) en delen we geen persoonsgegevens met internationale organisaties.
Geautomatiseerde besluitvorming
Binnen Moviera vinden geen activiteiten plaats waarbij geautomatiseerde besluitvorming wordt toegepast. Als we een besluit over een persoon nemen, dan wordt dit altijd door een mens gedaan en niet door een computer.
Jouw rechten
Als Moviera jouw persoonsgegevens verwerkt, heb je bepaalde rechten. Je kunt:
- vragen om inzage in de gegevens die we van je hebben;
- vragen dat onjuiste gegevens van je worden gecorrigeerd;
- vragen om jouw gegevens te laten verwijderen;
- vragen om jouw gegevens over te dragen aan een andere organisatie;
- vragen om het gebruik van jouw persoonsgegevens te beperken;
- bezwaar maken tegen het gebruik van jouw persoonsgegevens;
- een gegeven toestemming om jouw persoonsgegevens te verwerken intrekken.
Je kunt deze rechten uitoefenen door een e-mail te sturen naar [email protected]. Cliënten kunnen een verzoek ook mondeling bij hun hulpverlener doen.
Als je een beroep doet op één of meer van deze rechten, dan moeten we jouw identiteit controleren. Dit moeten we doen om te voorkomen dat een ander zich als jou voordoet.
Vaak zullen we je daarvoor vragen om een kopie van een geldig identiteitsbewijs. Op deze kopie mag je het BSN en jouw pasfoto onleesbaar maken. Met de KopieID-app van de Rijksoverheid kun je makkelijk met jouw smartphone veilig een kopie van jouw identiteitsbewijs maken. Als we jouw identiteit op een andere, minder ingrijpende manier kunnen vaststellen, dan zullen we dat doen.
We zullen een verzoek zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen één maand na het ontvangen van het verzoek, beantwoorden. Deze termijn kunnen we in sommige gevallen met twee maanden verlengen. Als we dat doen, dan krijg je daarvan binnen één maand bericht.
We kunnen niet altijd voldoen aan jouw verzoek. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de belangen van anderen zwaarder wegen of dat de wet het niet toestaat dat we aan jouw verzoek voldoen. Als dit het geval is, dan zullen we je dit laten weten.
Vragen of klachten
Als je vragen hebt over de verwerking van jouw persoonsgegevens door Moviera, kun je contact opnemen met onze Functionaris Gegevensbescherming (FG). Onze FG kun je bereiken via [email protected].
Als je een klacht hebt over de verwerking van jouw persoonsgegevens door Moviera, kun je een klacht indienen.
Meer informatie over het indienen van een klacht vind je op deze pagina.
Op grond van de AVG mag je ook een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Hoe je dat kunt doen, kun je lezen op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens. De Autoriteit Persoonsgegevens verwacht dat je eerst contact hebt opgenomen met Moviera voor een oplossing en dat je Moviera vier weken de tijd hebt gegeven om te reageren op jouw klacht.
Wijzigingen van deze privacyverklaring
Wetten en regels over privacy kunnen veranderen. Daarom passen we onze privacyverklaring regelmatig aan.
Deze privacyverklaring is voor het laatst aangepast op 15-10-2024.