Moviera zet zich in om de cirkel van huiselijk geweld duurzaam te doorbreken. Dat vraagt om een aanpak waarbij alle betrokkenen ondersteunt worden. Oók ‘de pleger’ van het geweld. Moraad is sinds 2019 projectmedewerker binnen De PION, het projectteam dat mannen met agressie of emotie-regulatie problematieken helpt weer grip op hun leven en emoties te krijgen. Hij vertelt over het aanbod, de uitdagingen en de ambities van De PION.
Moraad, nog even terug naar de start. Waar staat de naam De PION voor?
“In eerste instantie heette het project ‘De Pleger In Ons’. Maar de term pleger roept nog veel vooroordelen en emoties op. We hebben het daarom afgekort tot de PION. Passend, want net als bij een bordspel draaien de rollen binnen een dynamiek van huiselijk geweld zich vaak om: soms sla je, soms word je geslagen.”
Hoe heeft de PION zich in de afgelopen jaren ontwikkeld?
“Toen ik eind 2019 begon, ontwikkelde het team dat bestaat uit ervaringswerkers een aanbod op de volgende 4 onderdelen: individuele interventie ondersteuning, een supportgroep voor mannen, de training ‘BOOS’ en een workshop voor professionals. Via verschillende kanalen zijn we toen aan onze naamsbekendheid gaan werken, zodat zowel de doelgroep zelf als ketenpartners en collega’s ons weten te vinden.”
Wat leren deelnemers bij de training BOOS?
“Tijdens deze interactieve training van 4 dagdelen besteden we aandacht aan de triggers bij emotie-regulatie-problematiek. Wat vormen triggers en welke invloed hebben die op jou? Het is een eerste stap naar meer zelfkennis, bewustwording en gedragsverandering. Een emotionele training waarbij deelnemers aan de slag gaan om vaardigheden op te doen op het gebied van impulscontrole, het oplossen van problemen en het (h)erkennen van sensaties die gepaard gaan met opkomende woede. We organiseren deze training zowel voor groepen mannen als voor groepen die uit mannen en vrouwen samen bestaan.”
En wat is het verschil tussen de training en de supportgroep?
“De supportgroep vormt een veilige plek waar mannen vrijwillig elke twee weken kunnen aanschuiven om samen met een ervaren begeleider aan de slag te gaan om hun zelfkennis en bewustwording te vergroten en patronen te doorbreken. Het is een van de weinige plekken waarin zij onbevooroordeeld gezien en gehoord worden. Dat draagt bij aan de verbinding, vertrouwen en het gevoel van veiligheid. Zowel tussen de deelnemers onderling als tussen de deelnemers en begeleider. Cruciaal om verandering teweeg te brengen. De supportgroep kan bijgewoond worden voor, tijdens en na de training BOOS.”
De PION richt zich niet alleen op deelnemers, maar ook op professionals. Hoe ervaren zij de workshop?
“Juist omdat er zoveel vooroordelen leven, is het zo belangrijk dat ook professionals leren vanuit een ‘plegerperspectief’ naar de gebeurtenissen te kijken. Wij krijgen positieve reacties op de workshops. De combinatie van theorie en zelf aan de slag gaan, de openheid vanuit de trainers en de verschillende perspectieven die wij bieden worden gewaardeerd. Er is voldoende gelegenheid om vragen te stellen: dat zorgt voor een open setting waarin we echt met elkaar in gesprek kunnen.”
Kunnen we al spreken van een verschuiving in het stigma rondom ‘plegerhulp’?
“Je zou kunnen zeggen dat we nu na ongeveer 3 jaar nog steeds aan het begin staan. We hebben heel veel bereikt, maar we zijn er nog lang niet. Plegerhulp is een complex thema binnen ons werkveld, maar ook binnen de maatschappij. Terwijl het wel onderdeel uitmaakt van systeemgericht werken. Gelukkig wordt het belang van ervaringsdeskundigheid steeds meer gezien door zorgverleners en ketenpartners. Het neemt stukje bij beetje een grotere rol in bij het duurzaam doorbreken van de cirkel van geweld.”
Tegen welke uitdagingen loop jij als projectmedewerker aan?
“We lopen tegen wat beperkingen aan als het gaat om onze capaciteit en kanalen. Zo is er de wens om onze website www.de-pion.nl te vernieuwen en willen we nog veel meer naar buiten treden met ons aanbod door middel van folders en andere middelen. Helaas kunnen we niet alles in een keer, dus we pakken dit stukje bij beetje op. Op die manier hopen we over een paar maanden een mooie professionaliseringsslag gemaakt te hebben, zodat onze uitingen nog beter aansluiten op de berg aan kennis en ervaring die onze projectgroep in huis heeft en graag wil delen.”
Op de foto Liesbeth (manager dienstverlening Utrecht) en projectmedewerker Moraad