Eind vorig jaar is het project Sneller Thuis afgerond. Met ondersteuning vanuit het programma Geweld Hoort Nergens Thuis heeft Moviera binnen dit project onderzoek gedaan naar hoe cliënten vanuit de opvang sneller kunnen uitstromen in de Gelderse gemeenten. Hieronder de belangrijkste conclusies van het project en hoe deze een vervolg krijgt binnen Moviera.
Aanvankelijk was het doel van het project om in elke gemeente specifieke afspraken te maken over uitstroom van Moviera-cliënten. Dit bleek al snel niet de juiste insteek: beter is om aan te sluiten op de bestaande regelgeving vanuit de Huisvestingswet en het recht op urgentie voor onze cliënten daarin. Door daar beter op aan te sluiten, maken we gebruik van het bestaande systeem en hoeven we geen aparte, aanvullende afspraken te maken.
Tool voor medewerkers
Het napluizen van de regelgeving blijkt voor medewerkers echter veel werk. Daarom hebben we tijdens het project uitgewerkt hoe Gelderse gemeenten de urgentiewetgeving precies hebben vormgegeven. Deze informatie is terug te vinden in de online tool: https://sneller-thuis.nl/
Moviera-medewerkers kunnen met deze tool snel vinden hoe zij voor cliënten urgentie kunnen aanvragen. Afgelopen weken hebben zij tijdens teamvergaderingen kennis kunnen maken met deze tool. Inmiddels is deze gevuld en klaar voor gebruik.
Rol van Moviera bij wonen
Ook bleek tijdens het project dat het proces van Moviera niet altijd aansluit op de werkprocessen van gemeenten. Zorg- en woonorganisaties kijken met een andere blik naar cliënten: waar wij iemand zien die veilig genoeg is om uit te stromen, ziet een woningcorporatie iemand die wellicht nog niet zelfstandig kan wonen. Om dit gat te dichten, is in het project uitgezocht waar de verantwoordelijkheden van Moviera hierin liggen.
Dit zit met name in het ‘woonvaardig’ afleveren van cliënten. Voor vrouwen uit de opvang is Moviera de regisseur op alle leefgebieden. Dat wil zeggen dat Moviera moet zorgen voor een afgeronde veiligheidsanalyse, krachteninventarisatie en moeten hebben gescreend of een cliënt voldoende zelfstandig kan wonen. Mocht dit niet zo zijn, dan kunnen wij daarvoor begeleiding inschakelen zodat doorstroom wel mogelijk wordt (bijvoorbeeld door een budgetmaatje in te schakelen). Het is dan weer niet onze rol om cliënten evenwichtig te verdelen over gemeenten of zelf alle begeleiding vorm te geven.
Aandachtfunctionaris Harriët
Bovenstaande vraagt om een nadere uitwerking in onze werkprocessen. Per 1 april is Harriët Hoogakker daarom aan de slag gegaan in de functie van aandachtsfunctionaris. Zij ondersteunt collega’s bij het aanvragen van urgentiewoningen in Gelderland, ingewikkelde casussen en het wegwijs worden in urgentieregelingen.